Je kunt je bij ons aanmelden met een verwijzing van je (huis)arts. Na de verwijzing krijg je van ons een inschrijfformulier dat je samen met je (huis)arts invult en naar ons opstuurt. Daarna bellen we je voor een eerste gesprek, de ‘intake’, en ontvang je een digitale vragenlijst.
We helpen kinderen, jongeren en volwassenen met ernstige psychische problemen, vooral in Gelderland. Sommige van onze afdelingen bieden ook behandelingen aan voor mensen buiten deze provincie.
Ga voor meer informatie over onze aanmeldprocedure naar onze pagina hulp voor jou.
Onze preventie-activiteiten zijn bijna allemaal te volgen zonder verwijzing. Ga voor alle andere hulp eerst naar je huisarts of bespreek het met de Praktijkondersteuner GGZ (POH GGZ).
Wij helpen jongeren, volwassenen en ouderen met psychische problemen in Gelderland. Je kunt bij ons terecht in Arnhem, Nijmegen, Wolfheze, Lent, Tiel en Ede. Wil je meer weten over wat wij doen? Kijk dan op de pagina zorgaanbod. Zoek je informatie over een specifieke locatie? Bekijk dan de pagina locaties voor meer details.
Bij Pro Persona doen we altijd ons best om alle beslissingen samen met jou te nemen. Maar soms is het nodig dat er een beslissing over je wordt genomen. Het gaat dan om een gedwongen behandeling of opname. De beslissing hierover ligt bij de rechter. De rechter beslist of je gedwongen behandeld of opgenomen moet worden. Aanleiding is dan dat jouw situatie als zeer ernstig wordt ingeschat. Of als er gevaar dreigt voor jezelf of de omgeving en jij weigert om hiervoor behandeld of opgenomen te worden. De rechter is ook degene die toestemming geeft voor het stoppen met een bedwongen behandeling of opname.
Je rechten bij gedwongen behandeling of opname zijn geregeld in de Wet verplichte GGZ.
De patiëntenvertrouwenspersoon kan je helpen als je gedwongen behandeld of opgenomen moet worden.
Bekijk de pagina gedwongen behandeling of opname voor meer informatie.
De cliëntondersteuner denkt met je mee over hoe je de zorg die het beste bij jouw situatie past goed kunt organiseren. De cliëntondersteuning is vooral gericht op het versterken van jouw positie, zodat je keuzes over jouw zorg kunt maken waar je goed over na hebt gedacht. Een cliëntondersteuner staat naast je, denkt mee (los van alle partijen) en betrekt waar mogelijk je sociale netwerk (bijvoorbeeld familie, mantelzorgers en vrijwilligers) bij het zoeken naar oplossingen. De cliëntondersteuner kent het zorgaanbod in jouw buurt.
Iedereen die recht heeft op zorg uit de Wet langdurige zorg (Wlz) kan hulp krijgen van een cliëntondersteuner. Hij of zij ondersteunt jou of je naaste met al jullie vragen rondom het regelen en de uitvoering van langdurige zorg.
Je hebt recht op deze cliëntondersteuning als je een indicatie hebt van het CIZ voor zorg uit de Wet langdurige zorg. Heb je nog geen indicatie, vraag dan bij je zorgverzekeraar na hoe je deze kunt aanvragen.
Wil je het telefoonnummer of de bezoekuren van een specifieke locatie weten? Alle contactgegevens en bezoekuren vind je op de pagina van de behandel locatie. Bekijk onze pagina locaties om de juiste informatie te vinden.
Als je niet zelf in behandeling bent, maar wel betrokken bent bij de behandeling van een naaste, wordt je gezien als ‘nevencliënt’. Daarom worden van jou ook een aantal gegevens gevraagd voor de administratieve afhandeling.
Tijdens je behandeling vragen we een aantal persoonlijke gegevens van je. Denk bijvoorbeeld aan wettelijke verplichte gegevens, zoals burgerservicenummer (BSN) en legitimatie. Maar ook aan de gegevens van je zorgverzekering. Die zijn nodig voor de administratieve afhandeling en verantwoording aan de zorgverzekeraar of het zorgkantoor. Als deze gegevens ontbreken , kan het gebeuren dat een behandeling moet worden stopgezet. Natuurlijk gebeurt dit niet als de behandeling medisch noodzakelijk is.
Kijk voor meer informatie op de website van de Rijksoverheid of klik op het informatievel van Pro Persona.
Op het moment dat je 18 jaar wordt, ben je volgens de wet meerderjarig en dus volwassen. Eén van de verplichtingen vanaf die dag is dat je een eigen zorgverzekering moet hebben. Tot je 18e jaar ben je gratis verzekerd bij de zorgverzekeraar van je ouders. Als je 18 wordt, ben je wettelijk verplicht om premie te betalen. Dat kun je zelf doen, of je ouders kunnen het doen. Veel zorgverzekeraars bieden zorgverzekeringen voor jongeren aan die toegespitst zijn op jouw zorgbehoeften.
De kosten van jouw behandeling bij Pro Persona, dienen wij in bij jouw zorgverzekeraar. De zorgverzekeraar brengt vervolgens bij jou het verplichte eigen risico in rekening. Ook verrekent de zorgverzekeraar het eventuele vrijwillig verhoogde eigen risico met je. De overige kosten van je behandeling worden door de zorgverzekeraar betaald.
Soms komt het voor dat cliënten zelf de rekening willen betalen omdat zij vanuit hun religieuze achtergrond niet verzekerd zijn. Dat heet gemoedsbezwaard. Als dit bij jou ook zo is, vraagt Pro Persona je een verklaring te ondertekenen, waarin staat dat je zelf de kosten van de zorg betaalt.
Wil jij aan het secretariaat laten weten wie vanaf jouw 18e verjaardag de zorgkosten gaat betalen? Je mag daarvoor mailen of bellen. Zodra je in bezit bent van een eigen zorgpas mag je deze tijdens een bezoek aan onze instelling aan de receptie laten zien.
Er kunnen wachttijden zijn. Dit betekent dat je soms moet wachten voordat je aan de beurt bent voor een afspraak of een behandeling. Door redenen waar we niet altijd invloed op hebben, kunnen wachttijden veranderen. We willen je toch graag een idee geven van hoe lang de wachttijden zijn voor de eerste afspraak (intake) en de behandeling. Bekijk de pagina wachttijden voor het actuele overzicht.
Om je zo goed mogelijk te kunnen helpen, is het belangrijk dat je aanwezig bent op de afspraken die zijn gepland. Het afzeggen van afspraken kan een negatieve invloed hebben op je eigen gezondheidstoestand. Probeer afzeggen dus te voorkomen.
Het kan voorkomen dat je een keer niet kunt. Geef dit dan zo snel mogelijk, maar minimaal 24 uur van tevoren door en plan eventueel meteen een nieuwe afspraak in via onze Zorgadministratie. Zo kunnen we de voor jou gereserveerde tijd nog aan een ander aanbieden.
Om je te helpen herinneren aan je afspraak is het mogelijk om 48 uur voor je afspraak een SMS herinnering te ontvangen. We hebben hiervoor wel je toestemming nodig. Als je op het toestemmingsformulier (dat je ontvangt voor het startgesprek) jouw mobiele telefoonnummer opgeeft, heb je jouw toestemming gegeven. Weet je niet zeker of je toestemming hebt gegeven, vraag het dan na bij je behandelaar.
Kom je niet op de afspraak of annuleer je de afspraak minder dan 24 uur van tevoren, dan kan dit gevolgen hebben voor je behandeling. Meld je je 3 keer niet of te laat af, dan kan de behandelaar ervoor kiezen om de behandeling stop te zetten.
Wanneer je écht niet naar een gemaakte afspraak kunt komen, vragen we je vriendelijk maar dringend om dit uiterlijk 24 uur vóór de afspraak aan ons te melden. Je kunt dit doen door telefonisch contact op te nemen met de afsprakenbalie/het secretariaat van de afdeling waar je behandeld wordt.
De Crisiskaart is een persoonlijk kaartje voor mensen die ooit een psychische crisis hebben meegemaakt of bang zijn er één mee te maken. Op de kaart staat hoe andere mensen kunnen handelen als je in een crisissituatie komt, welke afspraken daarover zijn gemaakt en wie de contactpersonen zijn die geïnformeerd moeten worden. De Crisiskaart is gratis.
Lees hier meer over de crisiskaart of kijk op de website van crisiskaart.
De Crisiskaart maak je met behulp van een Crisiskaart consulent. De Crisiskaart consulent is een ervaringsdeskundige die bij Pro Persona in jouw regio werkt. Vraag hiernaar bij je behandelaar of mail naar ervaringsdeskundigen@propersona.nl.
Vermeld in je mail in welke regio je in behandeling bent zodat je verzoek bij de juiste Crisiskaart consulent terecht komt.
Het maken van een Crisiskaart gaat zo:
- Je neemt zelf contact op met de consulent in jouw regio;
- Bij de kennismaking krijg je uitleg over de Crisiskaart en het opstellen van jouw Crisiskaartplan;
- Samen met de consulent werk je jouw Crisiskaartplan verder uit;
- Je bespreekt je plan met alle betrokkenen en als ze akkoord zijn met de afspraken die je met hen maakt, ondertekent iedereen het plan;
- Op basis van die afspraken, maak je samen met de consultent jouw persoonlijke Crisiskaart;
- De Crisiskaart en het Crisiskaartplan wordt in het Elektronisch patiëntendossier (EPD) geplaatst.
De Crisiskaart kan worden aangevraagd door alle cliënten van Pro Persona. Als je geen cliënt meer bent bij Pro Persona, dan is het soms mogelijk om toch een Crisiskaart aan te vragen. Het is dan de bedoeling dat de huisarts zorgt voor een goed verloop in een eventuele crisissituatie.
Je kan wel altijd zelf een Hulpkaart aanvragen. Kijk voor meer informatie op www.hulpkaart.nl.
Binnen Pro Persona werken ervaringsdeskundigen. Dit zijn vrijwilligers en medewerkers die zelf cliënt geweest zijn in de ggz. Ze begrijpen dus hoe belangrijk en waardevol het is om je te helpen om sterker te worden en te herstellen. Dit noemen we ook wel herstel- en krachtgericht werken.
Bij herstel- en krachtgericht werken volgen we de cliënt tijdens de behandeling en sluiten daarbij aan. Het doel is dat je als cliënt je eigen leven weer in de hand krijgt door het oppakken van doelen met betekenis, vanuit je eigen kracht. De ervaringsdeskundige sluit aan bij dat proces en helpt je. Ook binnen de behandeling kan de ervaringsdeskundige een rol vervullen.
Bijvoorbeeld:
- Door er te zijn voor de cliënt, met aandacht voor de beleveringswereld van de cliënt. De ervaringsdeskundige begrijpt zelf hoe het voelt, wat heel erg helpt omdat de ervaringsdeskundige je daardoor goed kan ondersteunen en hoop kan geven;
- Door het makkelijker te maken om hulp te vragen. Vooral als mensen slechte ervaringen hebben, of negatief denken over hulpverleners. Dit kan omdat de ervaringsdeskundige en de cliënt als gelijken met elkaar omgaan;
- De ervaringsdeskundige is een goed voorbeeld voor mensen die beter willen worden en helpt ook het behandelteam. De ervaringsdeskundige geeft hoop en moedigt aan;
- Het helpen van hulpverleners en de organisatie om beter te begrijpen hoe cliënten zich voelen;
- Het helpen van hulpverleners om beter te begrijpen wat cliënten denken en voelen, zodat ze elkaar beter kunnen begrijpen.
Binnen Pro Persona werken ervaringsdeskundigen in FACT-teams als consulent Crisiskaart, voorlichter en cursusleiders.
Pro Persona zet zich in voor goede hulpverlening aan cliënten, integriteit, professionaliteit, een goed arbeidsklimaat voor medewerkers en is dienstverlenend. Dit betekent dat we goed moeten nadenken over hoe we met elkaar omgaan. Daarom heeft Pro Persona een gedragscode en huisregels.
De gedragscode is voor medewerkers. Hierin staat wat Pro Persona bedoelt met het professioneel omgaan met cliënten en collega’s. Ook zijn er huisregels en afdelingsregels om het verblijf binnen Pro Persona zo prettig mogelijk te maken. De huisregels gelden in alle gebouwen van Pro Persona. De afdelingsregels gelden specifiek voor de plek waar je wordt behandeld of verblijft.
Lees meer hier over huisregels ambulante zorg en huisregels klinische zorg. De afdelingsregels ontvang je op de afdeling.
Bij het begin is het nog niet meteen duidelijk hoe de behandeling eruit gaat zien of hoe lang het gaat duren. Daarom weten we meestal niet van tevoren hoeveel de hele behandeling gaat kosten. Wel weten we vooraf hoeveel elk onderdeel van de behandeling kost. Voor elk los onderdeel (de zorgprestaties) is een prijs afgesproken.
Als je 18 jaar of ouder bent, wordt je ggz-behandeling meestal vergoed uit het basispakket van de zorgverzekering. Vanaf het eerste contact (vaak het intakegesprek) worden kosten in rekening gebracht. Voor veel soorten zorg die door de zorgverzekering worden betaald uit het basispakket, moet je wel eigen risico betalen. Dat betekent dat je een deel van de kosten zelf moet betalen voordat de verzekering de rest betaalt.
Let op wanneer je overstapt naar een andere zorgverzekeraar! Als je behandeling in het nieuwe kalenderjaar doorloopt, valt dit deel onder de nieuwe polis. Een polis is de schriftelijke overeenkomst tussen jou en je verzekeraar. Check of door de nieuwe zorgverzekeraar de kosten van de behandeling (volledig) vergoed worden.
Als je niet wil dat je diagnose wordt vermeld op de factuur, kun je dit zeggen tegen je behandelaar.
Bekijk het overzicht van de ggz zorgkosten. Als je inhoudelijke vragen hebt, kan je bellen naar het secretariaat van de afdeling waar je behandeling plaatsvindt.
Het zorgprestatiemodel (ZPM) gaat over de manier waarop een behandeling in de geestelijke gezondheidszorg (ggz) en de forensische zorg (fz) vanaf 01-01-2022 wordt betaald. Met ggz bedoelen we generalistische ggz, gespecialiseerde ggz en langdurige ggz. Het zorgprestatiemodel is niet van toepassing op jeugd-ggz en ggz geleverd aan de praktijkondersteuner van de huisarts (POH-GGZ). In het zorgprestatiemodel is afgesproken hoe de zorgverlener je behandeling in rekening moet brengen. En er is afgesproken hoe de rekening betaald moet worden. Het zorgprestatiemodel gaat niet over welke zorg je krijgt of hoe je die krijgt.
Je behandeling bestaat uit verschillende onderdelen. Bijvoorbeeld gesprekken met een zorgverlener of een aantal dagen en nachten in een kliniek. In het zorgprestatiemodel heten deze losse onderdelen ‘zorgprestaties’. Deze zorgprestaties staan op de declaratie die Pro Persona aan de zorgverzekeraar stuurt. Zo weet de zorgverzekeraar welk bedrag hij aan Pro Persona moet vergoeden.
Je hoeft zelf niets te doen. Pro Persona zorgt dat alle zorgprestaties binnen je behandeling vanaf het eerste contact, worden opgeschreven en in rekening gebracht.
Er zijn verschillende soorten zorgprestaties:
- Consulten: Dit zijn gesprekken die je hebt je zorgverlener. Dat kan via de telefoon, in het echt of online (via chat of e-mail).
- Groepsconsulten: Je praat met je zorgverlener in een groep met andere cliënten. Een groepsconsult wordt per half uur gerekend. Als je minstens 1 minuut in een groep van 30 minuten bent geweest, wordt het geteld. Dus een groep van 120 minuten wordt als 4 x 30 minuten gerekend.
- Overige prestaties: Je kan bijvoorbeeld crisiszorg ontvangen of je hebt zorg ontvangen vanuit verplichte ggz.
- Verblijfsdagen: Een dag en nacht in een kliniek
Soms heb je bij een consult iets extra’s nodig, zoals een tolk of de reistijd wanneer je zorgverlener bij je thuiskomt. Deze zorgprestaties heten ‘toeslagen’. Deze toeslagen worden, als dat nodig is, bij een consult of verblijfsdag opgesteld.
De overheid berekent hoeveel elke zorgprestatie maximaal mag kosten. Er zijn verschillende tarieven. Dat komt doordat er rekening is gehouden met:
- Het beroep van de zorgverlener: een psychiater is bijvoorbeeld duurder dan een verpleegkundige.
- Het type consult: Een consult voor een diagnose is duurder dan gewoon een behandelconsult; een groepsconsult wordt verrekend per half uur. Als je minstens 1 minuut in dat half uur aanwezig was, telt dat als een half uur.
- De duur van het individuele consult: De duur van het contact op je rekeningoverzicht kan iets langer of korter zijn dan het gesprek, maar het verschil mag niet groter zijn dan 15 minuten.
Als je op één dag meerdere keren contact hebt gehad met je zorgverlener via e-mail of chat, kan dit als één consult op de rekening staan.
In de tarievenzoeker van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) vind je alle maximumtarieven. Het kan zijn dat je op je kostenoverzicht iets andere tarieven ziet. Dat komt omdat er soms met de zorgverzekeraar andere (lagere) prijzen worden afgesproken.
Het is belangrijk dat je weet voor welke zorg er is betaald. Daarom kun je op het declaratieoverzicht van de zorgverzekeraar zien welke zorgprestaties voor jouw behandeling zijn gebruikt. Dit overzicht vind je vaak bij de eigen risico overzichten die je van de zorgverzekeraar krijgt. Je zorgverzekeraar kan je helpen om het declaratieoverzicht te begrijpen en uitleg geven over het eigen risico dat je in het lopende kalenderjaar hebt afgesloten. Als je vragen hebt over een zorgprestatie die op rekening staat, kun je contact opnemen met het secretariaat met het team waar je in behandeling bent.
Je betaalt maximaal €385,00 voor zorg die in het basispakket zit. Het kan zijn dat je daarnaast een vrijwillig eigen risico hebt afgesproken met je zorgverzekeraar. Vanaf je eerste contact (vaak het intakegesprek) worden kosten in rekening gebracht.
We raden je aan contact op te nemen met je zorgverzekeraar, om zo duidelijkheid te krijgen over de kosten en vergoedingen in jouw situatie.
Het eigen risico wordt per kalenderjaar berekend. 2024 is een kalenderjaar en 2025 is een nieuw kalenderjaar. Je zorgverzekeraar berekent of je eigen risico moet betalen. In het zorgprestatiemodel is de behandeling opgebouwd uit losse onderdelen: de zorgprestaties. Eén gesprek met de zorgverlener is bijvoorbeeld één losse zorgprestatie. De zorgverzekeraar telt de zorgprestaties die in 2024 plaatsvinden mee voor het eigen risico van 2025. De zorgprestaties die in 2025 plaatsvinden, tellen mee in de berekening van het eigen risico voor 2025.
Een voorbeeld: In 2024 heb je 8 gesprekken met een psycholoog. En in 2025 heb je 2 gesprekken met een psycholoog. De 8 gesprekken die in 2024 plaatsvinden tellen mee voor je eigen risico van 2024. De 2 gesprekken die in 2025 plaatsvinden tellen meer voor je eigen risico van 2025.
Pro Persona heeft met alle gemeenten in onze regio, behalve Zaltbommel en Maasdriel, contracten afgesloten.
Heb je andere zorgkosten gehad in hetzelfde jaar?
Heb je in hetzelfde jaar ergens anders zorgkosten gehad die door de basisverzekering worden gedekt? Bijvoorbeeld medicijnen of een behandeling in het ziekenhuis? Dan kan het zijn dat je je eigen risico al hebt betaald, of een deel daarvan.
Heb je een hoger vrijwillig eigen risico?
Heb je bij het afsluiten van je verzekering gekozen voor een hoger vrijwillig eigen risico? Dan is het bedrag dat je zelf moet betalen hoger. Het wettelijke eigen risico is 385 euro. Het maximum eigen risico is 885 euro. Als je zelf koos voor een hoger eigen risico betaal je een groter deel van je zorgkosten.
Krijg je een behandeling in de forensische zorg?
Als je een behandeling krijgt in de forensische zorg dan betaalt het ministerie van Justitie en Veiligheid je behandeling. Dit heeft geen invloed op je eigen risico van de zorgverzekering.
Wil je meer weten over je eigen risico? Of maak je je zorgen over of je het wel kunt betalen? Neem dan contact op met je zorgverzekeraar en vraag bijvoorbeeld of een betalingsregeling mogelijk is.
Mensen die op dit moment al zorg krijgen van Pro Persona krijgen de zorgkosten in 2024 vergoed. Voor degenen die op dit moment op de wachtlijst staan, is vergoeding van zorg in 2025 afhankelijk van het afsluiten van een contract met hun zorgverzekeraar.
Voor iedereen die 18 jaar of ouder is, valt de behandeling die Pro Persona geeft in het basispakket van de zorgverzekering.
Bij sommige zorgverzekeringen kun je (een deel van) je reiskosten naar Pro Persona declareren. Dit verschilt per verzekering, daarom kun je hiervoor het beste contact opnemen met je zorgverzekeraar.
Soms is het mogelijk om van de gemeente een vergoeding voor de reiskosten te krijgen. Dit is afhankelijk van je inkomen, daarom kun je hiervoor het beste contact opnemen met de gemeente.
Ja. Zowel de omgeving van Pro Persona als ons online behandelplatform voldoen aan alle eisen die gesteld worden qua veiligheid.
Ja, online behandelen maakt deel uit van je behandeling bij Pro Persona en deze wordt vergoed.
Wij vinden het belangrijk dat jij de beste zorg krijgt en dat die bij jou past. Met online ondersteuning kun je waar en wanneer je wilt (in onze beveiligde omgeving) aan de slag met je oefeningen en opdrachten. In overleg met je behandelaar spreek je af of je gesprekken online of op locatie zijn.
We overleggen welke mogelijkheden er wel zijn. Veel informatie is ook op papier beschikbaar. Misschien kan het netwerk van de cliënt hier een rol in spelen. Uiteraard doen we dat in goed overleg en met grote aandacht voor de privacy.
Je ontvangt, in overleg met de cliënt, een verslag. Dit kan tussentijds maar sowieso bij ontslag van de cliënt. Je kunt hierover altijd met ons bellen voor aanvullende informatie, als de cliënt toestemming geeft.
Bij Pro Persona lopen BGGZ en SGGZ in elkaar over. Dat noemen we geschakelde ggz. We beginnen in de basis met een startgesprek. Blijkt dat jouw cliënt meer nodig heeft, bijvoorbeeld een gesprek met een specialist, dan zorgen wij daarvoor. Wij kijken steeds waarmee jouw cliënt het best en snelst geholpen is. Is meer nodig, dan schalen we op. En andersom. Altijd in overleg met de cliënt, en met jou, als je dat wenst en de cliënt akkoord is.
Wat deelname aan onderzoek precies inhoudt, verschilt per onderzoek. Voor het ene onderzoek vul je een vragenlijst in of doe je een aantal testjes op de computer. Voor het andere onderzoek krijg je een aangepaste behandeling. Je kunt er op vertrouwen dat het onderzoek van goede kwaliteit is, al het wetenschappelijke onderzoek waaraan Pro Persona deelneemt moet aan strenge eisen voldoen.
We hopen dat zoveel mogelijk mensen mee willen doen aan ons wetenschappelijk onderzoek. Zo bouwen we samen aan meer kennis en betere behandelingen.
We doen onderzoek om meer te leren over psychische aandoeningen en de behandelingen. We doen onderzoek naar betere behandelmethoden of naar nieuwe manieren om een goede diagnose te stellen. Zo kunnen we de kwaliteit van de zorg van Pro Persona verbeteren.
Bij ons kun je terecht voor verschillende stage- en opleidingsmogelijkheden! We bieden stages aan voor zowel mbo- als hbo-studenten. Of je nu al ervaring hebt in de zorg of juist niet, bij ons ben je altijd welkom om te leren en jezelf te ontwikkelen. We helpen je graag om nieuwe vaardigheden te leren en je voor te bereiden op je toekomst.
Ga voor meer informatie over onze stage en opleidingsmogelijkheden naar: Opleidingen en stages Pro Persona (werkenbijpropersona.nl)