Zoeken Zoeken
Menu

Hulp voor jongeren

Ben jij op zoek naar hulp? Op deze pagina ontdek je hoe je je kunt aanmelden en welke behandelingen we aanbieden. Daarnaast vind je nuttige informatie zoals wachttijden en vergoedingen. Zelf aan de slag met jouw herstel? Bekijk ons preventieaanbod.

Zo werkt Pro Persona

1
Aanmelden

Als je jonger dan 18 jaar bent heb je een verwijzing nodig van een deskundige van de gemeente of een beschikking van je gemeente.

Ook kunnen je huisarts, Praktijkondersteuner Huisarts (POH-GGZ), jeugdarts of medisch specialist je doorverwijzen. 

Na de aanmelding door jouw (huis)arts krijg je van ons een inschrijfformulier. Deze vul je samen met jouw (huis)arts in en stuur je op naar Pro Persona. Hierna word je gebeld voor een eerste gesprek, dit noemen we een ‘intake’ en krijg je een digitale vragenlijst. 

Lees meer Inklappen Pijl
2
Intake

Het startgesprek heet een intake. Tijdens de intake maken we kennis en brengen we samen jouw problemen in kaart.

Een intake kan bestaan uit één of meerdere gesprekken. 

Het eerste gesprek is met je ouders of verzorgers, daarna spreken we jullie apart van elkaar. Het tweede gesprek is weer samen met je ouders of verzorgers en gaat over jouw ontwikkeling. 

We willen begrijpen wat jouw klachten en problemen zijn en waar jullie hulp bij willen of juist niet. Soms vragen we extra informatie op, zoals via vragenlijsten of contact met je school en andere hulpverleners, maar alleen met toestemming. 

Lees meer Inklappen Pijl
3
Adviesgesprek

In het adviesgesprek, dat soms gelijk na het intakegesprek is, praten we over hoe we je het beste kunnen helpen en welke behandeling het beste bij jou past.  

We beslissen samen of het voorstel aansluit bij wat je verwacht. Als dat niet zo is, zoeken we naar andere mogelijkheden. 

Ben je tussen de 12 en 16 jaar? Dan hebben we altijd toestemming nodig van jou én je gezagsdragers, meestal je ouders, voordat we onderzoek of behandeling mogen doen. Dit vragen we al bij de aanmelding. De wet verplicht ons om toestemming te hebben van beide ouders, ook als ze gescheiden zijn. 

Lees meer Inklappen Pijl
4
Behandeling

Voordat we met de behandeling beginnen, maken we samen met jou een plan. We bespreken dit plan samen. 

Het is belangrijk dat je ouders of verzorgers betrokken zijn bij je behandeling. Daarom praten we ook met hen, en soms met het hele gezin. We kijken samen of het nodig is om je school erbij te betrekken. 

Er zijn verschillende soorten behandelingen. Je kunt alleen behandeld worden, maar ook in een groep.

Als de behandeling bijna klaar is, zul je merken dat je minder klachten hebt of beter weet hoe je ermee om kunt gaan. Samen met je behandelaar praat je over hoe het is gegaan en bereiden jullie je voor op het einde van de behandeling. 

Als je na de behandeling nog hulp nodig hebt, zorgen we ervoor dat dat geregeld wordt. Je behandelaar stuurt ook een brief naar je huisarts. 

Lees meer Inklappen Pijl

Handige informatie

Toestemming ouders/gezaghebbers - +

Ben je tussen de 12 tot 16 jaar, dan hebben wij altijd de toestemming van jou en van je gezagsdragers nodig voordat wij mogen onderzoeken of behandelen. Meestal zijn dit je ouders. Daarom vragen wij dit al bij de aanmelding.   

De wet verplicht dat wij deze toestemming hebben van beide gezaghebbende ouders. Dit geldt dus ook wanneer ouders gescheiden zijn. Je kunt hiervoor het informatievel lezen: ‘Als ouders niet meer samen zijn’. Vanaf 16 jaar hebben we alleen jouw toestemming nodig, maar we vinden het wel fijn om je ouders te betrekken. 

Informatie voor ouders - +

Jouw kind is, of gaat binnenkort, in behandeling bij Pro Persona Jeugd.  Wij vinden het belangrijk om ouders te betrekken bij de behandeling. Dit kan door een paar gesprekken samen te voeren, maar ook in de vorm van een apart traject van ouderbegeleiding,  naast de individuele behandeling van jouw kind. Bij de ouderbegeleiding ondersteunen wij je in hoe je met de problemen van je kind kunt omgaan, ter verbetering van de ontwikkeling van je kind.

Neem bij vragen over het traject contact op met de behandelaar van jouw kind of bekijk onze ‘hulp voor ouders’ pagina.

Kosten en vergoedingen - +

Als je 18 jaar of ouder bent, vergoedt je zorgverzekering meestal je GGZ-behandeling, inclusief de benodigde diagnostische contacten. Voor veel zorg die vergoed wordt uit het basispakket van je zorgverzekering, betaal je eigen risico. 

Bekijk voor meer informatie over kosten en vergoedingen onze veelgestelde vragen pagina

Wachttijden - +

Bij sommige behandelingen kan er een wachttijd zijn voor de intake of de start van de behandeling. Bekijk de wachttijden van dit moment op onze wachttijden pagina. 

Afspraak afzeggen of veranderen - +

Ben je jonger dan 18 jaar? Dan kunnen jouw ouders of verzorgers minimaal 24 uur (1 dag) van te voren een afspraak afzeggen. Het afzeggen van een afspraak kan door te bellen naar de afsprakenbalie of het secretariaat van de afdeling waar je behandeld wordt. Afmelden kan niet via de mail of op de website. Je bekijkt alle afdelingen op onze locatiepagina.  

Ben jij ouder dan 18 jaar? Dan kun je zelf bellen naar de afsprakenbalie of het secretariaat van de afdeling waar je behandeld wordt.  

Voor cliënten

Wat gebeurt er als ik 18 word en ik ben al in behandeling? - +

Op het moment dat je 18 jaar wordt, ben je volgens de wet meerderjarig en dus volwassen. 
Er verandert dan veel. Eén van de verplichtingen vanaf die dag is dat je een eigen zorgverzekering moet hebben. Je kan meer lezen over kosten en vergoedingen op onze veelgestelde vragen pagina. 

Cliëntenportaal - +

Als cliënt bij Pro Persona kun je gebruik maken van ons online cliëntenportaal genaamd: ehealthplatform.
Ons e-healthplatform helpt je bij: 

  • Het bekijken en regelen van afspraken
  • Praten met je behandelaar via berichten 
  • Krijgen van handige info en oefeningen voor je behandeling 
Cliëntenraad - +

Een cliëntenraad is een groep mensen die samenkomt om te praten over wat belangrijk is voor cliënten bij Pro Persona. De cliëntenraad is er om ervoor te zorgen dat de wensen van alle cliënten goed worden verdedigd. Ze luisteren naar wat cliënten nodig hebben, zorgen ervoor dat problemen worden opgemerkt, en geven advies om de zorg beter te maken. 

Elke locatie van Pro Persona heeft een eigen cliëntenraad. Op de Clientenraad overzicht pagina kun je elke raad bekijken. 

Patiëntenvertrouwenspersoon - +

De patiëntenvertrouwenspersoon (PVP) staat voor je klaar met advies en hulp. De PVP weet alles over jouw rechten en plichten als client van Pro Persona en beantwoordt graag je vragen hierover. Ook kan de PVP je helpen als je problemen hebt met een behandelaar of behandeling.  

Bekijk onze patiëntenvertrouwenspersoon pagina voor meer informatie.