Zoeken Zoeken
Menu

Pro Persona heeft een hulpaanbod voor jongeren, volwassenen en ouderen

Op deze pagina lees je hoe je je kunt aanmelden en welke behandelingen we aanbieden. Daarnaast vind je handige informatie over onze wachttijden, locaties en cliëntenraden. Direct hulp nodig? Bekijk dan onze spoed pagina.

Waar wil je graag meer over weten?

jeugd volwassenen ouderen

Zo werkt Pro Persona

1
Aanmelden

Je kunt bij Pro Persona terecht met een verwijzing van je (huis)arts. We hebben deze verwijzing nodig om je te kunnen helpen. Je kunt ook gedwongen opgenomen moeten worden.

Wij behandelen kinderen, jongeren en volwassenen met ernstige psychische problemen. Na de aanmelding door jouw (huis)arts krijg je van ons een inschrijfformulier. Deze vul je samen met jouw (huis)arts in en stuur je op naar Pro Persona. Hierna word je gebeld voor een eerste gesprek, dit noemen we een ‘intake’ en krijg je een digitale vragenlijst.
De meeste behandelingen van Pro Persona zijn voor mensen uit de provincie Gelderland. Sommige afdelingen helpen ook mensen uit andere provincies; zij hebben speciale behandelingen die in heel de regio bekend zijn.

Lees meer Inklappen Pijl
2
Intake

Het startgesprek heet een intake. Tijdens de intake maken we kennis en brengen we samen jouw problemen in kaart.

Naar een intake neem je mee: 

  • Geldig legitimatiebewijs (ID, rijbewijs of paspoort)
  • Medicijnen in originele verpakking 

Ook kan het fijn zijn om een partner of familielid mee te nemen. Bij sommige behandelingen kan er een wachttijd zijn voor de intake of de start van de behandeling. We proberen de wachttijd zo kort mogelijk te houden. Kijk op onze wachttijden pagina voor de wachttijden van dit moment.

 

Lees meer Inklappen Pijl
3
Adviesgesprek

In het adviesgesprek, dat soms gelijk na het intakegesprek is, praten we over hoe we je het beste kunnen helpen en welke behandeling het beste bij jou past.  

Daarna maken we een behandelplan op. In het behandelplan staat wat je met de regiebehandelaar hebt afgesproken over welke behandeling je gaat doen. In dit plan staat wie er helpt, hoe vaak je komt, en hoe je contact hebt. Als het plan klaar is en je het goed vindt, begint de behandeling. Je kunt jouw behandelplan vinden op het cliëntenportaal in je digitale dossier.  

Lees meer Inklappen Pijl
4
Behandeling

Wij behandelen kinderen, jongeren en volwassenen met ernstige psychische problemen. Een behandeling kan online, thuis of in een (poli)kliniek zijn

Hoelang een behandeling duurt, hangt af van jouw klachten.  

De start van elke behandeling hangt af van de wachttijd. We proberen de wachttijd zo kort mogelijk te houden. Kijk op onze wachttijden pagina voor de wachttijden van dit moment. 

Lees meer Inklappen Pijl
Handige informatie
Wat doet een patiëntenvertrouwenspersoon (PVP)? - +

Een patiëntenvertrouwenspersoon (PVP) helpt je als je vragen hebt over jouw rechten als cliënt bij Pro Persona. De PVP geeft advies en denkt met je mee.

Heb je een probleem met je behandeling of behandelaar? Dan kun je dit bespreken met de PVP. Zij luisteren naar je verhaal en helpen je om een oplossing te vinden.

Elke locatie van Pro Persona heeft een eigen PVP.
Meer informatie vind je op onze PVP-pagina.

Wat is Mijn Pro Persona portaal en hoe werkt het? - +

Tijdens je behandeling bij Pro Persona kun je gebruikmaken van het online cliëntenportaal: Mijn Pro Persona. Je hebt hier 24 uur per dag, 7 dagen per week toegang. In dit portaal kun je:

  • Oefeningen doen die bij jouw behandeling horen
  • Informatie bekijken die je hebt ingevuld of gekregen
  • Zelfhulpmodules volgen

Na je behandeling blijft het portaal nog één jaar beschikbaar. Zo kun je nog iets teruglezen, een oefening doen of een module volgen. Je krijgt automatisch een bericht als het portaal wordt afgesloten.

Wat is een cliëntenraad en wat doet die? - +

Een cliëntenraad is een groep mensen die meedenkt over wat belangrijk is voor cliënten bij Pro Persona. De raad zorgt ervoor dat de wensen en ideeën van cliënten goed worden gehoord. De cliëntenraad:

  • Luistert naar wat cliënten nodig hebben
  • Let op problemen en bespreekt die
  • Geeft advies om de zorg beter te maken

Elke locatie van Pro Persona heeft een eigen cliëntenraad.

Wat is het cliëntenportaal van Pro Persona en wat kan ik ermee? - +

Als je cliënt bent bij Pro Persona, kun je gebruikmaken van ons online cliëntenportaal. Dit heet het e-healthplatform. Met dit platform kun je:

  • Je afspraken bekijken en regelen
  • Berichten sturen naar je behandelaar
  • Handige informatie en oefeningen krijgen die passen bij jouw behandeling

Je kunt het cliëntenportaal gebruiken wanneer en waar je wilt, in een beveiligde online omgeving.

Wat kan Pro Persona voor mij betekenen bij lichte psychische problemen? - +

Heb je vaak last van stress, voel je je somber of pieker je veel? Of ken je iemand met psychische problemen en wil je weten hoe je kunt helpen? Dan kun je gebruikmaken van het preventieaanbod van Pro Persona.

Preventie betekent: hulp om problemen te voorkomen. Pro Persona biedt activiteiten en trainingen aan om beter om te gaan met psychische klachten. Dit is er voor jou, maar ook voor je partner, ouders of andere familieleden. Artsen kunnen hun patiënten hier ook op wijzen. Er zijn zelfs trainingen voor professionals.

Wil je weten wat er allemaal mogelijk is? Kijk dan op onze preventiepagina.

Wat zijn de wachttijden? - +

Er kunnen wachttijden zijn. Dit betekent dat je soms moet wachten voordat je aan de beurt bent voor een afspraak of een behandeling. Door redenen waar we niet altijd invloed op hebben, kunnen wachttijden veranderen. We willen je toch graag een idee geven van hoe lang de wachttijden zijn voor de eerste afspraak (intake) en de behandeling. Bekijk de pagina wachttijden voor het actuele overzicht.

Hoe worden de kosten van mijn behandeling vergoed? - +

Onder de 18 jaar

Bij de behandeling van jeugd tot 18 jaar worden de kosten door jouw gemeente betaald.
Hiervoor heb je  een verwijzing van jouw gemeente (bijvoorbeeld het Sociale Wijkteam of CJG), huisarts, medisch specialist of jeugdarts nodig.

Vanaf 18 jaar

Als je 18 jaar of ouder bent, wordt je ggz-behandeling meestal vergoed uit het basispakket van de zorgverzekering. Vanaf het eerste contact (vaak het intakegesprek) worden kosten in rekening gebracht. Voor veel soorten zorg die door de zorgverzekering worden betaald uit het basispakket, moet je wel eigen risico betalen. Dat betekent dat je een deel van de kosten zelf moet betalen voordat de verzekering de rest betaalt.

Let op wanneer je overstapt naar een andere zorgverzekeraar! Als je behandeling in het nieuwe kalenderjaar doorloopt, valt dit deel onder de nieuwe polis. Een polis is de schriftelijke overeenkomst tussen jou en je verzekeraar. Check of door de nieuwe zorgverzekeraar de kosten van de behandeling (volledig) vergoed worden.

Is een online behandeling iets voor mij? - +

Wij vinden het belangrijk dat jij de beste zorg krijgt en dat die bij jou past. Met online ondersteuning kun je waar en wanneer je wilt (in onze beveiligde omgeving) aan de slag met je oefeningen en opdrachten. In overleg met je behandelaar spreek je af of je gesprekken online of op locatie zijn.

Hoe moet ik mijn afspraak afzeggen? - +

Kun je echt niet naar je afspraak komen? Meld dit dan minimaal 24 uur van tevoren. Zo kunnen we de tijd gebruiken voor iemand anders.

  • Ben je jonger dan 18 jaar? Dan kunnen je ouders of verzorgers de afspraak afzeggen.
  • Ben je 18 jaar of ouder? Dan kun je dit zelf doen.

Afzeggen of veranderen van een afspraak kan alleen telefonisch via de afsprakenbalie of het secretariaat van de afdeling waar je behandeld wordt. Dit kan niet via e-mail of via de website. De contactgegevens van alle afdelingen vind je op onze locatiepagina.